خانه تاب آوری

خانه تاب آوری

نقش خانه‌هایمان در تاب‌ آوری | پاسخ سوالات
What is a Resilience Home

خانه تاب آوری: تاب آوری، کلمه‌ای است که در چند سال گذشته بسیار شنیده‌ایم و اخیراً، با تجربه همه‌گیری کووید و طوفان‌های متعدد، نقش خانه‌هایمان در تاب‌آوری را در نظر گرفته‌ایم: خانه‌های ما چگونه به تاب‌آوری ما کمک می‌کنند؟ چه چیزی یک خانه را مقاوم می کند؟ و چه ارتباطی با پایداری دارد؟

چگونه خانه تاب آوری می تواند تاب آوری اعضاء خود را تحت تأثیر قرار دهد؟

“تاب آوری” توانایی بازیابی از مشکلات یا موقعیت های چالش برانگیز را بیان می کند.

“تاب آوری ساده” برای ساختمان ها به این معنی است که بافت ساختمان – ساختار و زیرساخت آن – بادوام است و می تواند در طول چند ساعت تا چند روز در برابر شرایط نامطلوب مانند آب و هوای سخت مقاومت کند. این کار باعث می شود که عملکردهای ساختمان حفظ شوند: پناهگاه، سرپناه و رزق و روزی.

سطح بُعدی تاب‌آوری را می‌توان «تاب‌آوری تطبیقی» نامید و به چالش‌هایی مربوط می‌شود که (معمولاً) در یک دوره طولانی‌تر و زمانی که گذار به یک «عادی جدید» رخ می‌دهد. جدای از حفظ بافت و عملکرد ساختمان، تاب آوری خانه مهم است.

تاب‌آوری تطبیقی ​​به این معناست که خانه می‌تواند با آمدن فرزندان (یا بازگشت آنها!) یا والدین سالخورده به تغییرات در ترکیب خانوار پاسخ دهد، با «پیری در جای خود» یا – همانطور که در طول کووید دیدیم – طیف وسیع‌تری را در خود جای دهد. خانه تاب آوری

فعالیت هایی مانند کار در خانه، آموزش در خانه و طیف وسیع تری از نیازهای تفریحی، همچنین می تواند به این معنی باشد که یک خانه می تواند عملکردهای خود را در یک آب و هوای متغیر (در طیف وسیع و متغیری از دما و بارندگی) ارائه دهد.

سه راز افراد تاب آور

من اخیراً به سخنرانی دکتر لوسی هان در TED “سه راز افراد تاب آور” را گوش دادم.

دکتر هون مدیر مؤسسه رفاه و تاب آوری نیوزلند است و سخنرانی او در لیست “۲۰” سخنران برتر گفتگوهای TED در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

راز اول: افراد تاب آور “دریافت” می کنند که “چون اتفاق می افتد” – یک جنبه ضروری از آماده شدن برای چالش ها و همچنین پاسخ به آنها.

وقتی بپذیریم که هر یک از ما ممکن است با چالش هایی در راه زندگیِ روزمره خود مواجه شویم، چگونه می توانیم خانواده خود را آماده کنیم؟ و برای چه چیزی باید آماده باشیم؟

رویکرد «مدیریت ریسک» با در نظر گرفتنِ احتمال وقوع و احتمالِ از دست دادن یا آسیب، تمرکز بر رویدادهای پرخطر را پیشنهاد می‌کند. خانه تاب آوری

خانه تاب آوری

اولویت های مخاطرات و تهدیدهات احتمالی خانه تاب آوری

یک نمونه فهرست از اولویت های مخاطرات و تهدیدهات احتمالی برای یک خانه و خانواده

  • قطع برق و ارتباطات
  • طوفان
  • خشکسالی
  • درجه حرارت شدید – گرما و سرما
  • آتش سوزی در جنگل
  • ایزوله شدن در خانه بهردلیل ممکن

رویدادهایی که این تهدیدها را با هم ترکیب می‌کنند نیز می‌توانند در نظر گرفته شوند (مثلاً قطع برق در طول آتش‌سوزی، سرما و قطع برق در طول طوفان).

راهبردهای کاهش خطرات برای خانه تاب آور

راهبردهای کاهش خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مقاوم سازی سازه های موجود برای مطابقت با استانداردهای فعلی همانطور که در آیین نامه ساختمان و استانداردهای مربوطه تعریف شده است (به عنوان مثال: طراحی ساختمان ها برای به حداقل رساندنِ خطر آتش سوزی و بهبود زهکشی آب طوفان از پشت بام ها، و تهیه انبارهای بزرگتر آب برای امکان تغییر الگوهای بارندگی)
  • مقاوم سازی سازه های موجود برای حفظ شرایط راحت بدون ورودی انرژی (عایق رطوبتی و عایق، سیستم های غیرفعال برای گرمایش، سرمایش و روشنایی) – منطقه ای که با خانه های “پایدار” همپوشانی دارد.
  • نگهداری و تعمیر (به عنوان مثال: پاکسازی منظم ناودان ها و دور نگه داشتنِ مناطقِ اطراف ساختمان از مواد قابل اشتعال)
  • ایجاد برخی سیستم‌های اضافی (به عنوان مثال: منبع تغذیه پشتیبان، منابع جایگزین سوخت، ترتیبات اضطراری برای توالت و حمام زمانی که پمپ‌های آب از کار افتاده‌اند. باتری‌ها، مشعل‌ها و شمع‌ها به راحتی در دسترس باشند)
  • تهیه برنامه های اقدام مبتنی بر تهدید (به عنوان مثال: طرح آتش سوزی خانگی)
  • داشتن لوازم در دسترس برای اینکه بتوانید دوره ای را بدون دسترسی به مغازه ها مدیریت کنید
  • ایجاد چارچوبی برای قابلیت تعمیر سریع با استفاده از مواد و کمک در دسترس

اگر اکثر خانوارها برای رویارویی با مشکلات به خوبی آماده باشند، خانه های ما از رفاه ما حمایت می کنند و بهبود جامعه سریعتر خواهد بود. تاب آوری خانه    تاب آوری خانه    تاب آوری خانه

سوالات مهم خانه تاب آوری

  • آیا خانواده شما می‌تواند ۲۴ تا ۷۲ ساعت تحت منابع داخلی اش مدیریت شود تا زمانی که کمک بیشتر در دسترس قرار گیرد؟
  • خانواده شما در حال حاضر چه اقداماتی را می تواند انجام دهد تا بعد از یک موقعیت اضطراری در آینده بیشتر خودکفا شود؟

خانه تاب آوری

بررسی اهمیت خانه تاب آوری و نقش آن در ایجاد آرامش و رفاه جسمی- روانی افراد خانواده را در پایگاه خبری مددکارنیوز می خوانید.

تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس

تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس

حمایت و الگوسازی بخشی از راهی است که بزرگسالانِ کاریزماتیک می توانند به رشد و یادگیری دانش آموزان کمک کنند

Resilience in the Classroom

Resilience in the Classroom

  • حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس
  • تفاوت چیست؟
  • کاریزما و شایستگی
  • یک حس کنترل
  • تاب آوری دانش آموزان

فهرست عناوین [پنهان]

  • ۱ حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس
  • ۲ تفاوت چیست؟
  • ۳ کاریزما و شایستگی
  • ۴ جزایر شایستگی چیست؟
  • ۵ یک حس کنترل
  • ۶ تاب آوری دانش آموزان
      • ۶.۰.۱ حمایت از تاب آوری دانش آموزان

حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس

Supporting Student Resilience in the Classroom

حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس: تماشای کلاسی از دانش آموزان که در حال کار هستند، جذاب است. دانش‌آموزانی هستند که مشغول هستند، روی کار تمرکز می‌کنند و به پیش می‌روند. آنها هر بار کار را به موقع انجام می دهند. دانش آموزان دیگری هستند که شروع به کار می کنند اما حواسشان پرت می شود.

آنها به طور خلاصه کار می کنند، اما به محض اینکه کار دشوار یا چالش برانگیز می شود، منصرف می شوند. آنها به دنبال کمک هستند، یا حتی از تلاش خودداری می کنند.

تفاوت چیست؟

مسئله داشتن ذهنیت تاب آور است. در کتاب قدرت تاب آوری، دکتر. رابرت بروکس و سم گلدشتاین توضیح می دهند:

برای معلمان و والدین، خبر خوب این است که می توان طرز فکر را تغییر داد.

کاریزما و شایستگی

هر کسی که پدر و مادر یک کودک کوچک بوده است، سخنان خود را شنیده است که توسط کودک تکرار می شود، اعمال خود را از طریق حرکات کودک تکرار می کند. هر چقدر هم که این مکاشفه ترسناک باشد، قدرت الگوسازی در یادگیری را نشان می دهد.

کودکان برای راهنمایی به بزرگسالانِ اطراف خود نگاه می کنند و خوب یا بد، آن رفتارهای بزرگسالان را به عنوان معیار می پذیرند و گفتار و کردار خود را بر اساس آن الگوهای بزرگسالان الگو می کنند.

بروکس و گلدشتاین از این مُدل ها به عنوان بزرگسالانِ کاریزماتیک یاد می کنند. این افراد می توانند معلمان، مدیران، مربیان، والدین، خواهر و برادر بزرگتر یا دوستان باشند، اما نکته مهم این است که دانش آموز با بزرگسالانِ کاریزماتیک ارتباط معناداری برقرار می کند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، برای دانش‌آموز سؤالی پیش می‌آید منبعی دارد. هنگامی که کار دشوار می شود یا زندگی با چالش هایی روبرو می شود، او از پشتیبانی برخوردار است.

جزایر شایستگی چیست؟

حمایت و الگوسازی بخشی از راهی است که بزرگسالانِ کاریزماتیک می توانند به رشد و یادگیری دانش آموزان کمک کنند. راه دیگر از طریق چیزی است که بروکس و گلدشتاین جزایر شایستگی می نامند. اغلب دانش آموزان به این دلیل موفق نمی شوند که متوجه نشده اند چه کاری می توانند به خوبی انجام دهند.

آن‌ها همه فعالیت‌ها را با هم گروه‌بندی می‌کنند و نمی‌دانند که چگونه فعالیت‌ها در یک حوزه موضوعی ممکن است با فعالیت‌های یک حوزه دیگر متفاوت باشد. اگر یک بزرگسال کاریزماتیک بتواند به دانش آموز کمک کند جزیره ای از شایستگی را در زندگی خود ببیند و موفقیت موجود در آن را تشخیص دهد، آن حس موفقیت می تواند به سایر زمینه های زندگی منتقل شود و منجر به موفقیت بیشتر و احساس قوی تر شود.

تاب آوری حتی اگر جزایر شایستگی برای یک ناظر بزرگسال بسیار واضح به نظر می رسد، دانش آموز ممکن است اصلا نتواند آنها را ببیند. آگاهی از آن جزایر شایستگی اولین قدم در پذیرش آنها و ایجاد تاب آوری در پروژه های آینده است.

حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس

حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس

بنیانگذار رسانه تاب آوری: منابعی برای پرورش تاب آوری

بنیانگذار رسانه تاب آوری: منابعی برای پرورش تاب آوری

چندرسانه ایِ چندگانه تاب آوری با موضوعات پرورش تاب آوری، مزایای ذهنیت تاب آور و تأملاتی در مورد تاب آوری را در رسانه تاب آوری ایران ببینید

منابع برای پرورش تاب آوری

Supporting Student Resilience in the Classroom

منابعی برای پرورش تاب آوری: توانایی عبور کردن از سختی ها با مهارت های مختلفی همراه است. درباره تحقیقات تاب آوری و حمایت ها و استراتژی های مقابله با تاب آوری در جوانان بیشتر بیاموزید.

تاب آوری به طور خلاصه

آیا تاب آوری رمز موفقیت دانش آموزان است: در این ویدئو، به صحبت های متخصصان گوش دهید که تاب آوری چگونه به نظر می رسد و چگونه می توان آن را توسعه داد.

پس از دیدن این ویدئو، خواندن “چرا تاب آوری در یک محیط آموزشی مهم است” را در نظر بگیرید تا یاد بگیرید که چگونه یک مربی ابتدایی مکالمات مربوط به تاب آوری را در آموزش روزانه خود گنجانده است. (ASCD’s The Whole Child، ۲۰۱۳)

حمایت از تاب آوری دانش آموزان در کلاس درس: از زبان یک متخصص مددکاری اجتماعی در مورد عوامل حمایت کننده از تاب آوری و مزایای ذهنیت تاب آور بشنوید. (Edutopia، ۲۰۱۴)



تأملاتی در مورد تاب آوری: این اینفوگرافیک را به عنوان یادآوری نکات کلیدی برای دانستن در مورد تاب آوری ارسال کنید. (ASCD، ۲۰۱۳)

چندرسانه ایِ چندگانه تاب آوری با موضوعات پرورش تاب آوری، مزایای ذهنیت تاب آور و تأملاتی در مورد تاب آوری را در رسانه تاب آوری ایران ببینید.

تحقیق در مورد تاب آوری

  • شواهدی وجود دارد که ذهن آگاهی باعث تاب آوری می شود: درباره تحقیقات جدیدی که نشان می دهد بین تمرین ذهن آگاهی و تاب آوری بیشتر ارتباط وجود دارد، بیاموزید. (مرکز علمی خوب بزرگ، ۲۰۱۵)
  • تاب‌آوری، مهارت‌های دیگر قرن بیست و یکم: ویژگی‌های تاب‌آوری را درک کنید و نکات کلیدی تحقیقات تاب‌آوری، از جمله نکات اولیه برای مربیان را مرور کنید. (آموزش ایجاد شده توسط کاربر، ۲۰۱۳)
  • پناهگاه های تاب آوری: تحقیق در مورد اینکه چگونه مدارس می توانند به کودکان در تقویت عوامل محافظتی درونی کمک کنند را بررسی کنید. (ASCD، ۲۰۱۳)


فعالیت های کلاس درس که تاب آوری را تقویت می کنند

  • آزادسازی قدرت تاب آوری: پنج استراتژی ساده را کشف کنید که مربیان می توانند برای کمک به دانش آموزان در ایجاد مهارت های مرتبط با تاب آوری دنبال کنند. (ASCD Inservice، ۲۰۱۵)
  • آیا کلاس شما تاب آوری دانش آموزان را پرورش می دهد: پنج فعالیت نمونه برای کلاس درس بیابید که می تواند به دانش آموزان کمک کند روش های بهتری را برای مقابله با موانع بیاموزند. (Edutopia، ۲۰۱۵)
  • آموزش ABC های تاب آوری به دانش آموزان: از مُدل ABC برای کمک به جوانان برای افزایش آگاهی خود در مورد اینکه چگونه باورهای شخصی بر توانایی آنها برای مقابله با موقعیت های دشوار تأثیر می گذارد، استفاده کنید. (Edutopia، ۲۰۱۳)

استراتژی هایی برای تقویت تاب آوری در خانه

۶ گام برای ایجاد مهربانی و تاب آوری در کودکان: ویدئوهایی را در مورد نحوه استفاده از استراتژی های مبتنی بر مغز برای ایجاد مهربانی و تاب آوری در کودکان تماشا کنید. این ویدئوها همچنین برای معلمان در ایجاد روابط با دانش آموزان و بین دانش آموزان و برخورد با مسائل نظم و انضباط مفید است. (مرکز دالایی لاما، ۲۰۱۲)