تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی

این مطلب مراحل مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی را با تمرکز بر تجزیه و تحلیل داده های کمّی مورد بحث قرار می دهد.

تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی

چگونه داده ها را در تحقیقات مددکاری اجتماعی تجزیه و تحلیل کنیم
How to Analyze Data in Social Work Research

مقدمه

تجزیه و تحلیل داده ها گامی حیاتی در فرآیند تحقیق مددکاری اجتماعی است. فرآیند معنا بخشیدن به داده های جمع آوری شده و استفاده از آن ها برای پاسخ به سؤالات پژوهشی مطرح شده است.

دو نوع اصلی تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی وجود دارد: کمّی و کیفی.

تجزیه و تحلیل داده های کمّی شامل استفاده از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده های عددی است. تجزیه و تحلیل داده های کیفی شامل استفاده از روش هایی مانند کُدگذاری و تحلیل موضوعی برای تجزیه و تحلیل داده های متنی است.

این مطلب مراحل مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی را با تمرکز بر تجزیه و تحلیل داده های کمّی مورد بحث قرار می دهد.

مراحل تجزیه و تحلیل داده ها

مراحل تجزیه و تحلیل داده ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برنامه ریزی
  • نوع تجزیه و تحلیل داده ها را تعیین کنید.
  • روش های آماری مناسب را انتخاب کنید.
  • داده ها را برای تجزیه و تحلیل آماده کنید.
  • کاوش داده ها
  • داده ها را مرور کنید تا به ویژگی های کلی آن پی ببرید.
  • هرگونه مشکل احتمالی در داده ها را شناسایی کنید.
  • تجزیه و تحلیل داده ها
  • روش های آماری را روی داده ها اعمال کنید.
  • نتایج تجزیه و تحلیل را تفسیر کنید.
  • گزارش
  • نتایج تجزیه و تحلیل را به دیگران منتقل نمایید.

برنامه ریزی

اولین گام در تجزیه و تحلیل داده ها، برنامه ریزی تجزیه و تحلیل است. این مرحله شامل تعیین نوع تجزیه و تحلیل داده ها، انتخاب روش های آماریِ مناسب و آماده سازیِ داده ها برای تجزیه و تحلیل است.

نوع تجزیه و تحلیل داده هایی که استفاده می شوند به سؤالات تحقیقی که پرسیده می شود بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر سؤالات تحقیق در مورد رابطه بین دو متغیر باشد، ممکن است از تحلیل همبستگی استفاده شود. اگر سؤالات تحقیق در مورد تفاوت بین دو یا چند گروه باشد، ممکن است از آزمون ANOVA یا t-test استفاده شود.

روش های آماری انتخاب شده باید متناسب با نوع داده های جمع آوری شده باشد. به عنوان مثال، اگر داده ها دسته بندی هستند، باید از روش های آماری ناپارامتریک استفاده شود. اگر داده ها پیوسته باشند، می توان از روش های آماری پارامتریک استفاده کرد.

داده ها باید با تفکیک کردن و بررسی خطاها، برای تجزیه و تحلیل آماده شوند. این موضوع شامل حذف هرگونه داده از دست رفته، تصحیح هر گونه خطا در داده ها و تبدیل داده ها در صورت نیاز می باشد.

کاوش داده ها

گام بعدی در تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی داده ها است. این موضوع شامل بررسی داده ها برای دریافت حسی از ویژگی های کلی آن است. این مبحث شامل بررسی توزیع داده‌ها، شناسایی هر گونه نقاط پرت و بررسی داده‌های از دست رفته است.

مرحله کاوش داده ها همچنین می تواند برای شناساییِ هرگونه مشکل احتمالی در داده ها استفاده شود. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی داده از دست رفته وجود داشته باشد، ممکن است تحلیل مربوطه نیاز به اصلاح داشته باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی
تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات مددکاری اجتماعی

رسانه تاب آوری ایران نخستین مرجع رسمی تاب آوری

رسانه تاب آوری ایران نخستین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور

یادداشت اختصاصی از فائزه قنبری درباره مفهوم رسانه تاب آوری ایران و کارکردهای آن

آیا می دانید مفهوم رسانه تاب آوری چیست؟ رسانه تاب آوری ایران مرجعی رسمی در حوزه آموزش و پژوهش می باشد که با اهداف خاصی تشکیل شده است.

رسانه تاب آوری ایران نخستین مرجع رسمی تاب آوری

یادداشت اختصاصی از فائزه قنبری 

رسانه تاب آوری ایران نخستین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور است که در سال ۱۴۰۲ تاسیس شد. این رسانه با انتشار مقالات، کتاب های تخصصی و تازه های تاب آوری در سطح ایران و جهان فعالیت خود را شروع کرد. امروزه تاب آوری در علوم طبیعی، انسانی، اجتماعی و گفتمان های سیاسی، تجاری و اجتماعی کاربرد دارد.

همه افراد جامعه برای مقابله با خطرات جدیدی همچون بحران های مالی، همه گیری، تنش های ژئوپلیتیکی و… لازم است با مفهوم انعطاف پذیری و تاب آوری به خوبی آشنا شوند.

رسانه تاب آوری ایران به عنوان یک مرجع رسمی آموزش و پژوهش این مفاهیم را به همه گروه های جامعه یاد می دهد و به آنها می آموزد که در بحران ها و چالش ها چگونه انعطاف داشته باشند.

به بیانی ساده تر این رسانه با اطلاع رسانی صحیح، آموزش و سرگرمی افراد جامعه را منسجم و متعادل می کند. بنابراین می توان گفت که آشنایی با رسانه های تاب آور برای همه افراد جامعه اهمیت زیادی دارد.

رسانه تاب آوری ایران با چه اهدافی تشکیل شده است؟

یکی از اصلی ترین اهداف رسانه تاب آوری ایران آموزش های حقیقی و مجازی در حوزه تاب آوری می باشد. معمولاً این آموزش ها در راستای بالا بردن آگاهی و اطلاعات اقشار مختلف جامعه برای مقابله با ناملایمات و بحران های زندگی انجام می شوند.

مفید و موثر بودن این آموزش ها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که افراد جامعه با اتکا به این رسانه ها می بایست سطح تاب آوری فردی و اجتماعی خود را بالا ببرند. به عبارتی دیگر، رسانه تاب آوری ایران همواره در تلاش است با افزایش کیفیت آموزش ها، وحدت و هماهنگی را در میان افراد مختلف جامعه به وجود بیاورد.

رسانه تاب آوری ایران
آشنایی با اهداف رسانه تاب آوری ایران

کیفیت زندگی افراد جامعه در شرایط بحرانی کاملاً به رسانه های تاب آوری بستگی دارد. هرچقدر که آموزش ها مناسب تر باشند، جامعه منسجم تر خواهد بود. بد نیست که بدانید استفاده از ابزارهای قدرتمند، سرورهای اختصاصی، بررسی دقیق اخبار و… در موفقیت یک رسانه تاب آوری ایران بی تاثیر نیست.

شایان ذکر است که همفکری و همکاری با اعضای مختلف تیم به جهت تعیین زیرساخت های لازم برای تاسیس رسانه تاب آوری اجتماعی از دیگر اهداف رسانه تاب آوری ایران به شمار می رود.

بررسی تاریخچه رسانه تاب آوری و بنیانگذار آن

تمامی اقدامات و فعالیت های رسانه تاب آوری ایران از سال ۱۴۰۲ تحت نظارت مستقیم دکتر جواد طلیسچی یکتا انجام می شوند. ناگفته نماند که از ایشان به عنوان بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران یاد می شود.

در حقیقت، دکتر طلیسچی یکتا مدیر و موسس همه مجموعه رسانه های تاب آوری در ایران می باشند. رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه تاب آوری شروع کرد.

این مجموعه با داشتن یک تیم حرفه ای و متخصص شاخه جدیدی با عنوان خانه تاب آوری ایرانیان را تشکیل داد. رسانه ایرانیان در حوزه تاب آوری فعالیت های علمی تحقیقاتی زیادی انجام داده است. از مهمترین اهداف این رسانه تاب آوری ایران می توان به ارتقاء سطح دانش و افزایش آگاهی اجتماعی از مفهوم تاب آوری اشاره نمود.

بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران «دکتر جواد طلسچی یکتا»
بالا بردن آگاهی افراد جامعه برای تاب آوری

پویشگر تاب آوری رسانه ای

پویشگر تاب آوری رسانه ای (Media Resilience Scanner) به عنوان یک ابزار آماده سازی، مدیریت و بازیابی بحران آنلاین جامع برای سازمان های خبری طراحی شده است.

پویشگر تاب آوری رسانه ای

تهدیدات و مخاطرات مدنظرتان را تجزیه و تحلیل کنید و طرح بحران تان را ایجاد نمایید!

متخصصان اخبار و رسانه ها به طور معمول بحران ها و بلایایی را پوشش می دهند که دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند. اما تعداد کمی از آنها نیاز به آماده سازی خود را، برای رویدادهایی جدی می گیرند که احتمالِ حیات و توانایی سازمانشان را برای ادامه گزارش در زمانی که مردم بیشتر به آنها نیاز دارند را تهدید می کند.”

پویشگر تاب آوری رسانه ای که توسط DW Akademie توسعه داده شده است، به عنوان یک ابزار آماده سازی، مدیریت و بازیابیِ بحران آنلاین جامع برای سازمان های خبری طراحی شده است.

این مبحث از طریق فرآیندی به متخصصان رسانه، راهنماییِ گام به گام ارائه می‌کند که به آنها این امکان را می‌دهد تا ریسک‌هایی را که با آن مواجه هستند، به‌طور واقع‌بینانه ای ارزیابی و برنامه‌ریزی کنند، بحران‌ها را در حین وقوع مدیریت کنند، و ریسک‌های باقی‌مانده برای ماندگاری رسانه‌های خبری را که به دنبال اختلال‌های عمده رخ می‌دهند، ارزیابی و رسیدگی نمایند.

بحران‌ها می‌توانند شامل تهدیدات خارجی – سرکوب، درگیری، بلایای طبیعی، بلایای انسان‌ساز، و حملات دیجیتال – و همچنین بحران‌های داخلی باشند.

مقاله بحث DW Akademie “بحران آب و هوا | ایجاد تاب آوری رسانه ها بر نیاز به آمادگی دقیق برای افزایش تاب آوری سازمانی تاکید می کند.

پویشگر تاب آوری رسانه ای برای کمک به این فرآیندِ آماده سازی توسعه یافته است. از طریق یک سری سوالات، این ابزار به مدیران رسانه ها و سایر مسئولینِ آماده سازی و تداوم بحران اجازه می دهد تا اقدامات کلیدی مورد نیاز برای مقاومت در برابر شوک های اقتصادی و عملیاتی احتمالی به سازمان های خود را شناسایی کنند.

اسکنر تاب آوری رسانه ای چه کار می کند؟

علاوه بر سؤالاتی در مورد خطرات احتمالی که ممکن است یک سازمان رسانه ای با آن مواجه شود، سؤالاتی در مورد مدیریت مالی، عملیات خبری، منابع انسانی، ارتباطات بحران و امنیت دیجیتال می پرسد که به کاربران کمک می کند تا برنامه بحران فردی خود را بسازند.

این طرح شامل تخصیص مسئولیت ها و ایجاد مهلت برای کارکنان آنها می باشد. در پایان، اسکنر یک برنامه آماده سازی و مدیریت بحران سفارشی را به عنوان PDF قابلِ دانلود تولید می کند.

پویشگر تاب آوری رسانه ای
پویشگر تاب آوری رسانه ای

این ابزار از طریق درس های آموخته شده توسط بیش از ۳۰ سازمان رسانه ای در سرتاسر جهان – از جمله در میانمار، عراق، فیلیپین، السالوادور، لبنان، ایالات متحده و کنیا – استفاده می کند که با موفقیت راه خود را از طریق بحران های داخلی و خارجی، درگیری ها و بلایای طبیعی هدایت کرده اند.

پویشگر تاب آوری رسانه ای همچنین می تواند به عنوان یک ابزار آموزش بحران و بلایا برای مدیران سازمان های خبری، کارکنان و روزنامه نگاران استفاده شود.

پویشگر تاب آوری رسانه ای در رسانه تاب آوری ایران

در مطالب بعدی، در خصوص علت انتشار این خبر و چگونگیِ ارتباط این موضوع با فعالیتهای تخصصی رسانه تاب آوری ایران اطلاعات تکمیلی را به سمع و نظر مخاطبین خوبِ این رسانه خواهیم رساند.

همانطور که در لابلای این مطلب ذکر شد اسکنر تاب آوری رسانه ای بر اساس برآیندِ عملکرد رسانه ای ده ها سازمان رسانه ای بزرگ فعال در کشورهایی همچون میانمار، عراق، فیلیپین، السالوادور، لبنان، ایالات متحده و کنیا ایجاد گشته است و بعد از این برای اولین بار در رسانه تاب آوری ایران مورد استفاده رسانه ای قرار خواهد گرفت.

تاب آوری فرهنگی چیست؟

تاب آوری فرهنگی چیست؟

بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران: راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی

  • تاب آوری فرهنگی چیست؟
  • درک شایستگی و تاب آوری فرهنگی
  • چگونه شایستگی فرهنگی و تاب آوری با یکدیگر تعامل دارند
  • راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی

تاب آوری فرهنگی (Cultural Resilience): یادداشت اختصاصی از بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران دکتر جواد طلسچی یکتا با موضوع «راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی» را در وبگاه رسانه تاب آوری ایرانیان می خوانید.

فهرست عناوین این مطلب [پنهان]

  • ۱ تاب آوری فرهنگی چیست؟
  • ۲ درک شایستگی و تاب آوری فرهنگی
  • ۳ چگونه شایستگی فرهنگی و تاب آوری با یکدیگر تعامل دارند
  • ۴ راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی
    • ۴.۱ تنوع را بپذیرید و به دنبال قرار گرفتن در معرض دید باشید
    • ۴.۲ خودآگاهی فرهنگی را توسعه دهید
    • ۴.۳ در گوش دادن فعال و همدلی شرکت کنید
    • ۴.۴ دانش خود را گسترش دهید
      • ۴.۴.۱ پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی

تاب آوری فرهنگی چیست؟

.راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی
.یادداشـت اختصاصی از بنیانگذار رسـانه تاب آوری ایران

چند نفر در حلقه های نزدیک شما از کشورها و فرهنگ های مختلف هستند؟ آیا توقف کرده اید و به این فکر کرده اید که چرا آنها آن گونه که فکر می کنند فکر می کنند؟ چرا آن گونه که صحبت می کنند صحبت می کنند؟ ممکن است متوجه شده باشید که واکنش آنها نسبت به شرایط، با شما متفاوت است. میدانید چرا؟

درک شایستگی و تاب آوری فرهنگی

شایستگی فرهنگی به توانایی درک، برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با افراد از فرهنگ های مختلف اشاره دارد. این موضوع شامل شناخت و احترام به ارزش ها، باورها و رفتار افراد با پیشینه های مختلف است. از سوی دیگر، تاب‌آوری، ظرفیتی برای عقب‌نشینی از شکست‌ها، سازگاری با تغییرات و حفظ ذهنیت مثبت در مواجهه با ناملایمات است.

چگونه شایستگی فرهنگی و تاب آوری با یکدیگر تعامل دارند

رابطه بین شایستگی فرهنگی و تاب آوری عمیق است. زمانی که افراد دارای شایستگی فرهنگی باشند، برای مقابله با چالش ها و عدم قطعیت ها مجهزتر می شوند، زیرا دیدگاه وسیع تری دارند و درک عمیق تری از هنجارها، ارزش ها و شیوه های فرهنگی مختلف خواهند داشت. این موضوع به آنها کمک می کند تا با همدلی، سازگاری و ذهن باز در محیط های اجتماعی و حرفه ای متنوع حرکت کنند.

راهبردهای پرورش تاب آوری از طریق شایستگی فرهنگی

تنوع را بپذیرید و به دنبال قرار گرفتن در معرض دید باشید

فعالانه به دنبال فرصت هایی برای تعامل با افراد با زمینه های فرهنگی مختلف باشید. در رویدادهای فرهنگی شرکت کنید، به گروه های چند فرهنگی بپیوندید و در برنامه های آموزشیِ بین فرهنگی شرکت کنید. پذیرش تنوع، فهم و درک شما از فرهنگ‌های مختلف را گسترش می‌دهد و شایستگی و تاب آوری فرهنگی شما را افزایش می‌دهد.

تاب آوری فرهنگی (Cultural Resilience)

تاب آوری فرهنگی (Cultural Resilience)

خودآگاهی فرهنگی را توسعه دهید

به پیشینه فرهنگی، شیوه ها و سوگیری های خود فکر کنید. با درک لنز فرهنگی خود، می توانید به نحوه تأثیرگذاری آن بر تعاملات شما با دیگران توجه بیشتری داشته باشید. این خودآگاهی شما را قادر می سازد تا با کنجکاوی و همدلی به تنوع نزدیک شوید و ارتباط موثر را تسهیل کرده و تاب آوری ایجاد کنید.

تاب آوری فرهنگی چیست؟

تاب آوری فرهنگی چیست؟

تاب آوری فرهنگی و آنچه درباره آن لازم است بدانید در رسانه تاب آوری ایران می خوانید

تاب آوری فرهنگی چیست؟

تاب آوری فرهنگی (به انگلیسی: Cultural Resilience) به توانایی یک جامعه یا فرهنگ خاص جهت پاسداری و حفظ هویت فرهنگی، شیوه ها و آداب و سنن خود در مواجهه با چالش ها، هرگونه مخاطرات و تهدیدات اشاره دارد.

این موضوع شامل جذب قدرت از عناصر فرهنگی همچون تاریخ و سنت شفاهی، بیان هنری، و سیستم های حمایتی جامعه جهت سازگاری و پیشرفت در شرایط نامطلوب است.

تاب آوری فرهنگی عمیقاً در فلسفه های مشترک، الگوهای بقا، ویژگی های عاطفی مانند خوش بینی، و هنجارهای همکاری و وابستگی متقابل ریشه دارد. این مهم نه تنها یک ظرفیت ذاتی در افراد و گروه‌ها است، بلکه مهارتی است که می‌توان آن را آموخت، توسعه داد و به‌عنوان یک روش زندگی، به‌ویژه در زمان‌های دشوار، به کار برد.

حفظ تاب‌آوری فرهنگی اغلب شامل روحیه‌های فعال، خلاق و نوآورانه در بازیگران فرهنگی و همچنین حمایت و پذیرش بیرونی از سوی جامعه است.

تاب آوری فرهنگی به عنوان تاب آوری یک تمایز.

تمایز از چیست؟ برای چه؟

تاب آوری فرهنگی ظرفیت فرهنگ برای حفظ تمایز خود و سازگاریِ موفقیت آمیز با چالش ها در شرایطی که هویت خود را حفظ می کند، همانطور که در مقاله مورد بحث قرار گرفت، می باشد.

تاب آوری استفاده از فرهنگ

تاب‌آوری فرهنگی به بقای استفاده از فرهنگ در هر نقطه دارای فرهنگ خاص و ارزشمند، به دلیل روحیه فعال، خلاق و نوآورانه کُنشگران فرهنگی اشاره دارد که با حمایت جامعه و تلاش‌های حفظ آن پشتیبانیِ مداوم می‌شود.

تاب آوری فرهنگی چیست؟
تاب آوری فرهنگی چیست؟

اکثر مقالات در زمینه تاب‌آوری دارای تحقیقاتی هستند که بر روی فرد تمرکز دارند، با الهام از مطالعات انجام‌شده در روان‌شناسی، یا بر روی سیستم‌های اجتماعی و بوم‌شناختی (SES).

تاب آوری فردی توسط مستن و سیچتی (۲۰۱۶) به عنوان “ظرفیت بالقوه یا آشکار یک فرد برای انطباق موفقیت آمیز از طریق فرآیندهای متعدد با چالش هایی که عملکرد، بقا یا توسعه مثبت را تهدید می کند” تعریف شده است.

تاب آوری سیستم‌های اجتماعی و بوم‌شناختی

در همین حال، Folke (2016) تاب آوری سیستم‌های اجتماعی و بوم‌شناختی را چنین تعریف می‌کند: «ظرفیت یک سیستم برای جذب آشفتگی و سازماندهی مجدد در حالی که دستخوش تغییر می‌شود به طوری که اساساً همان عملکرد، ساختار و بازخورد و بنابراین هویت را حفظ کند.»

نگاهی کوتاه به یک پژوهش کیفی تاب آوری فرهنگی

هدف این مطالعه به تصویر کشیدنِ تاب‌آوری استفاده از فرهنگ از طریق مطالعه پدیدارشناختی «خوانندگان خیابانی» (پنگامن) در بانیووانگی Banyuwangi است.

خوانندگان خیابانی Banyuwangi نیز غنای استفاده از فرهنگ را رنگ آمیزی می کنند و به نظر می رسد با استفاده از آهنگ های قومی در بیان فعالیت های هنری خود استفاده می کنند. مهار نفوذ فرهنگ جهانی به طور فزاینده ای دشوار است، در این میان از نظر جغرافیایی، مکان وجود فرهنگی دقیقاً در تقاطع دو فرهنگ اصلی، یعنی فرهنگ های جاوه و بالی است.

پژوهش کیفی از طریق مطالعات پدیدارشناختی از طریق مصاحبه های عمیق با بازیگران فرهنگی (خوانندگان خیابانی) و جامعه حامیِ بانیووانگی انجام شد. سپس داده ها از طریق مراحل متوالی تجزیه و تحلیل می شوند: (۱) رونویسی نتایج مصاحبه های ضبط شده به شکل کتبی، (۲) براکت کردن (منظم کردنِ اطلاعات گردآوری شده)، (۳) فهرستی از عبارات مهم (افقی سازی)، (۴) فرمول بندی به معنی (خوشه معنا) و (۵) انجام تفسیر استنباطی.

نتایج این تحقیق دو مورد مهم را پوشش می دهد

  • اولاً، استفاده از فرهنگ به دلیل روحیات آلاک (فعال)، بینگکاک (خلاق) و لاداک (نوآورانه) استفاده از کنشگران فرهنگی می‌تواند زنده بماند.
  • دوم، پذیرش جامعه بانیووانگی به طور کلی برای بیان هنری استفاده از آهنگ ها به دلیل پیامدهای روحیه دفاعی (uri-uri) جامعه.

این مطالعه نتیجه می گیرد که حفظ استفاده از فرهنگ مبتنی بر روحیه درونی (فعال، خلاق، نوآور) کُنشگران فرهنگی و روحیه بیرونی، یعنی فرآیند پاسداری از آن است.

تاب آوری فرهنگی چیست؟
تاب آوری فرهنگی چیست؟