خبرنگاران و تاب آوری: در میان همهگیری جهانی، آشوب نژادی، و اتاقهای خبری تخریب شده، روزنامهنگاران در حال یادگیری نحوه مقابله با آن هستند تا بتوانند به گزارشدهی ادامه دهند.
فهرست عناوین [پنهان]
روزنامه نگاران چگونه سلامت روان خود را مدیریت می کنند
در میان همهگیری جهانی، آشوب نژادی، و اتاقهای خبری خنثی شده، روزنامهنگاران در حال یادگیری نحوه مقابله با آن هستند تا بتوانند به گزارشدهی ادامه دهند.
دوستان و همکاران بلافاصله پس از اینکه جهان شاهد قتل جورج فلوید در ویدئو بود، شروع به تماس با سارا گلاور کردند. روزنامه نگاران سیاه پوست آسیب می دیدند، نیاز به همدلی و راه حل داشتند و سعی می کردند بفهمند چگونه احساسات شخصی و نقش های حرفه ای خود را هدایت کنند.
گلاور، مدیر استراتژی شبکههای اجتماعی NBC و رئیس سابق انجمن ملی روزنامهنگاران سیاه پوست، میگوید: «یک روز صبح از خواب بیدار شدم و فکر کردم: «این افراد در مضیقه هستند، چگونه میتوانم به آنها کمک کنم؟»
در عرض چهار روز، او با کمک کاری کوبهام، معاون ارشد کمک هزینههای
روزالین کارتر برای روزنامهنگاری و رسانه سلامت روان، یک آزمون سلامتی
آنلاین دو ساعته ترتیب داد و آنرا عمومی کرد. چهل و هشت ساعت قبل از رویداد
بعدازظهر یکشنبه، گلاور یک بروشور آنلاین منتشر کرد، که انتظار داشت شاید
۱۰ نفر در چنین اطلاعیه کوتاهی علاقه مند شوند. در عوض، ۱۰۷ نفر ثبت نام
کردند و ۴۵ نفر در کل جلسه که توسط گروه فیس بوک Diverse Social Media
Editors & Digital Journalists نیز میزبانی شد، شرکت کردند. گلاور
میگوید: «این واقعاً نشاندهنده این واقعیت است که همه به پردازش این
رویدادها، چه بهعنوان فردی و چه بهعنوان روزنامهنگار، نیاز دارند.» خبرنگاران و تاب آوری
سه متخصص بهداشت روان – یک روانپزشک، یک مددکار اجتماعی بالینی و یک محقق شادی – پیشنهادهای خودمراقبتی و پیام های مثبتی در مورد ارزش خود ارائه کردند: با خود ملایم باشید، قدردانی را تمرین کنید، برای دوستی ها ارزش قائل شوید. اگر میتوان این توصیه را در یک جمله خلاصه کرد، این درخواست سارا وینسون روانپزشک آتلانتا بود: «به خود اجازه دهید انسان باشید». استراتژیها میتوانند از دور شدن از یک داستان بزرگ تا شارژ مجدد برای یک روز تا صرفاً قول دادن به اینکه تلفن همراه و لپتاپ خود را در اتاقی دیگر وقتی به رختخواب میروید، رها کنید.
در صنعتی که تحت فشار و کم کار است، و از هر دو طرف جناح های سیاسی مورد سرزنش قرار گرفته است، اخلاق روزنامه نگاری که مشتاقانه به سوی پوشش خبریِ آشفتگی و خطر پیش می رود، با فرسودگی شغلی و تروما مواجه شده است.
اَنگ پذیرشِ چالش سلامت روان در میان افرادی که به کار خود به عنوان یک فراخوان نگاه می کنند، عمیق است. آنها بیشتر به خاطر فراموش کردن مشکلات در نوار بعد از کار شناخته می شوند تا در مطب درمانگر.
اما نسل جدیدی از روزنامه نگاران ممکن است به دنبال تغییر باشند. نظرسنجی دانشگاه آمریکایی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که هزارهها نسبت به نسلهای قبلی مشکلات سلامت روانی بیشتری را گزارش میکنند و همچنین تمایل بیشتری برای صحبت در مورد مبارزات خود نشان میدهند. علاوه بر این، تلاقی رویدادهای آسیب زا، از جمله بیماری همه گیر، فروپاشی مالی صنعت خبر در میان تعطیلی اقتصادی، و آبشار خشونت پلیس به این احساس کمک کرده است که مراقبت از سلامت روان به اندازه مراقبت سلامت جسمی ضروری است.
تحقیقات در مورد آسیب های روانی در روزنامه نگاری حدود ۲۰ سال پیش خود را نشان داد. به طور سنتی بر استرس پس از سانحه خبرنگاران و عکاسان خط مقدم که در نقاط داغ جهانی و مناطق جنگی کار کردهاند، و علائم روانی که پس از تجربه وحشت، ترس یا خشونت شدید ایجاد میشود، متمرکز بوده است. اما رویدادهای عمیقاً آزاردهنده بسیار نزدیک به خانه، آگاهی و فوریت را در مورد آنچه که یک چالش سلامت روان برای روزنامه نگاران است افزایش داده است.
بروس شاپیرو، مدیر اجرایی مرکز دارت برای روزنامهنگاری و تروما دانشگاه کلمبیا، یک مرکز مرجع برای روزنامهنگارانی که آسیبهای روانی را گزارش و تجربه میکنند، میگوید: «ما واقعاً سه بحران مرتبط با سلامت روان را همزمان داریم.»
روزنامهنگارانی که با پوشش خبری بیوقفه یک بیماری همهگیر جهانی که ممکن است شخصاً آنها را تحت تأثیر قرار دهد، اکنون با استرس مضاعفی از پوشش تظاهراتی مواجه هستند که در آن خبرنگاران و عکاسان به دلیل انجام وظایف خود مورد تعرض و دستگیری قرار گرفتهاند.
برای روزنامهنگاران سیاهپوست، این عوامل استرسزا با رویداد تسریعکننده تظاهرات بزرگتر میشوند – مردی سیاهپوست به نام فلوید که در ویدئو به دست یک افسر پلیس سفیدپوست مینیاپولیس که اکنون متهم به قتل است میمیرد.
بر اساس نظرسنجی نبض خانوار ۲۰۲۰ اداره سرشماری، میزان اضطراب و افسردگی در میان سیاهپوستان آمریکایی در هفته پس از قتل فلوید از ۳۶ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافت. مرگ فلوید همچنین منجر به بررسی مجدد دیگر قتلهای سیاهپوستان شد، از جمله احمد آربری، که در جنوب جورجیا هنگام دویدن با شلیک گلوله کشته شد، و برونا تیلور، که در حالی که در رختخواب در آپارتمان خود بود، در لوئیزویل توسط پلیس کشته شد.
این رویدادها خطوط گسل نژادی جامعه از جمله در اتاق های خبر را آشکار کرده است. روزنامه نگاران رنگین پوست علناً نژادپرستی را در محل کار خود فریاد زدند و تصمیمات جنجالی سرمقاله منجر به استعفا و آشفتگی در سطوح بالا در نیویورک تایمز، فیلادلفیا اینکوایرر و پیتسبورگ پست گازت شد.
مارتین جی. رینولدز، مدیر اجرایی مؤسسه آموزش روزنامه نگاری مینارد، می گوید که اتاق های خبریِ عمدتاً سفیدپوست می توانند مانند یک محیط کاری خصمانه برای روزنامه نگاران سیاه پوست و دیگر روزنامه نگاران رنگین پوست باشند و می توانند به سلامت روان آنها آسیب بزنند.
ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد: رفتار کودکان نقش مهمی در رشد و موفقیت کلی آنها در زندگی دارد. به عنوان والدین، مراقبان یا مربیان، مهم است که بدانیم چگونه رفتار مثبت را در کودکان خردسال ترویج کنیم.
تکنیکها و رویکردهای مختلف ترویج رفتار مثبت در کودکان خردسال
با ایجاد یک محیط پرورشی و حمایتی، تعیین انتظارات روشن و استفاده از استراتژیهای مؤثر، میتوانیم رفتار مثبت را تشویق کنیم و به رشد مهارتهای اجتماعی و عاطفی ضروری کودکان کمک کنیم. در این مقاله، تکنیکها و رویکردهای مختلفی را بررسی خواهیم کرد که میتوان از آنها برای ترویج رفتار مثبت در کودکان خردسال استفاده کرد.
ترویج رفتار مثبت در کودکان خردسال برای رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی آنها حیاتی است. رفتار مثبت پایه و اساس روابط سالم، ارتباط موثر و موفقیت تحصیلی را ایجاد می کند. وقتی کودکان رفتار مثبتی از خود نشان می دهند، احتمال همکاری، همدلی و تعامل سازنده با دیگران را بیشتر می کنند.
با تمرکز بر ترویج رفتار مثبت، میتوانیم به کودکان در ایجاد
مهارتهای اساسی زندگی کمک کرده و بهزیستی کلی و تاب آوری آنها را افزایش
دهیم. ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد
یک محیط پرورشی برای پرورش رفتار مثبت در کودکان خردسال بسیار مهم است. احساس امنیت را فراهم می کند و حالت عاطفی مثبت را تقویت می نماید. برای ایجاد یک محیط پرورشی، مراقبین باید:
انتظارات روشن به کودکان کمک می کند تا بفهمند از آنها چه انتظاری می رود و چه رفتارهایی مناسب است. هنگام تعیین انتظارات، مهم است که:
تقویت مثبت ابزار قدرتمندی برای ترویج رفتار مثبت است. تقویت مثبت شامل قدردانی و پاداش دادن به کودکان برای نشان دادن رفتارهای دلخواه است. برخی از استراتژی های موثر عبارتند از:
توجه به این نکته مهم است که پاداش ها باید به صورت انتخابی و نه صرفاً به عنوان وسیله ای برای کنترل رفتار استفاده شوند. تحسین و تمجید واقعی اغلب در پرورش انگیزه درونی و رفتار مثبت بلندمدت مؤثرتر است.
ارتباط موثر و گوش دادن فعال برای درک نیازها، نگرانی ها و احساسات کودکان ضروری است. برای ترویج رفتار مثبت، مراقبان باید:
با گوش دادن فعالانه به کودکان، مراقبان می توانند اعتماد ایجاد کنند، روابط را تقویت کنند، و به مسائل اساسی که ممکن است بر رفتار تأثیر بگذارد رسیدگی نمایند. ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد
آموزش مهارت های حل مسئله و حل تعارض به کودکان، آنها را به ابزارهایی مجهز می کند تا موقعیت های چالش برانگیز را به شیوه ای مثبت مدیریت کنند. برخی از استراتژی ها عبارتند از:
با آموزش این مهارتها، کودکان میتوانند تابآوری، همدلی و توانایی جهتیابی مؤثر در تعاملات اجتماعی را توسعه دهند.
کودکان با مشاهده رفتار بزرگسالان و همسالان یاد می گیرند. الگوسازی رفتار مثبت روشی موثر برای ترویج رفتار مشابه در کودکان خردسال است. مراقبین باید:
هنگامی که کودکان به طور مداوم شاهد رفتار مثبت هستند، به احتمال زیاد در اعمال خود از آن الگوبرداری می کنند.
همدلی و مهربانی ویژگی های اساسی هستند که به رفتار مثبت کمک می کنند. مراقبان می توانند با موارد زیر همدلی و مهربانی را تقویت کنند:
با تأکید بر این ارزشها، مراقبان میتوانند به کودکان کمک کنند تا شفقت، همدلی و نگرانی واقعی برای دیگران ایجاد کنند.
کودکان خردسال در محیط های ساختارمندی رشد می کنند که حس قابل پیش بینی و سازگاری را فراهم می کند. برای ترویج رفتار مثبت، مراقبان باید: ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد
وقتی بچه ها بدانند چه چیزی باید انتظار داشته باشند، احساس امنیت بیشتری می کنند و به احتمال زیاد رفتار مثبتی از خود نشان می دهند.
استرس و ناامیدی می تواند به طور قابل توجهی بر رفتار کودک تأثیر بگذارد. مراقبان باید به عواملی که ممکن است در ایجاد استرس موثر باشند توجه داشته باشند و اقداماتی را برای به حداقل رساندن آنها انجام دهند:
با پرداختن به عوامل استرس زا و آموزش راهبردهای مقابله ای، مراقبان می توانند به کودکان کمک کنند تا احساسات خود را مدیریت کنند و رفتارهای چالش برانگیز را کاهش دهند. ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد
ارتقای استقلال و خودتنظیمی به کودکان کمک میکند تا مهارتهای اساسی زندگی را توسعه دهند و آنها را برای انتخابهای مثبت توانمند میسازد. مراقبان می توانند استقلال را تشویق کنند:
زمانی که کودکان احساس قدرت و توانایی می کنند، به احتمال زیاد رفتار مثبتی از خود نشان می دهند.
بازی و تعامل اجتماعی نقش حیاتی در رشد و رفتار کودکان دارد. مراقبان باید تشویق کنند:
از طریق بازی و تعاملات اجتماعی، کودکان مهارت های اجتماعی مهمی را می آموزند و روابط مثبتی با همسالان خود ایجاد می کنند.
تنظیم هیجانی یک مهارت حیاتی برای مدیریت رفتار و مقابله با احساسات چالش برانگیز است. مراقبان می توانند تنظیم عاطفی را با موارد زیر آموزش دهند:
با کمک به کودکان در درک و تنظیم احساسات خود، مراقبان آنها را قادر می سازند تا به موقعیت ها به شیوه ای مثبت و سازنده پاسخ دهند.
انضباط مثبت به جای تنبیه کودکان، بر آموزش و راهنمایی کودکان تمرکز دارد. برخی از استراتژی های انضباط مثبت موثر عبارتند از:
با استفاده از تکنیک های انضباط مثبت، مراقبان می توانند عواقب اعمال خود را به کودکان بیاموزند و در عین حال محیطی محترمانه و پرورش دهنده را حفظ کنند. ترویج رفتار مثبت به تاب آوری کودکان می انجامد
ترویج رفتار مثبت در کودکان خردسال فرآیندی مستمر است که نیازمند صبر، ثبات و راهبردهای مؤثر است. با ایجاد یک محیط پرورشی، ایجاد انتظارات روشن، استفاده از تقویت مثبت، و آموزش مهارت های ضروری، مراقبان می توانند رفتار مثبت را پرورش دهند و از رشد کلی کودکان حمایت کنند.
به یاد داشته باشید، هر کودکی منحصر به فرد است و مهم است که رویکردها را متناسب با نیازهای فردی آنها تنظیم کنید. با ترویج رفتار مثبت، پایه موفقیت و رفاه آینده آنها را میسازیم. How to Promote Posiکارگروه علمی ارتباطات صلح انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری خانه تاب آوری ایرانیان و پایگاه استنادی علوم سیویلیکا، در چارچوب اجرای همایش های علمی، هشتاد و هفتمین نشست علمی هفتگی را برگزار می کنند:
*” نهادینه سازی الگوهای مددکاری اجتماعی در تثبیت بهزیستی (آشتی) کودکان بومی “*
دکتر جواد طلسچی یکتا
(مددکار اجتماعی، مدرس دانشگاه و مدیر و مؤسس رسانه تابآوری ایران)
دبیر علمی نشست: شیما کاظم نیا (پژوهشگر حقوق بین الملل، کودک و صلح)
زمان: پنج شنبه ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ (۸ آگست ۲۰۲۴)
ساعت: ۱۷/۰۰ الی ۱۸/۰۰ عصر
همراه با اعطای گواهی علمی دو زبانه رایگان
نام نویسی پیام به اسکایپ
mahan7000
طراح نشست: بنیامین صادقی (صلح پژوه)
همراه با کد اختصاصی پایگاه استنادی Civilica
تاب آوری کودکان بومی: هر کودکی سزاوار فرصتهایی جهت رشد سالم، یادگیری و امنیت است. با این حال، در سراسر جهان میلیونها کودک به دلیل اینکه چه کسی هستند یا در کجا به دنیا آمدهاند، رها میشوند. اغلب این کودکان بومی هستند.
در ۹۰ کشور در سراسر جهان حدود ۳۷۰ میلیون نفر بومی وجود دارد. در بسیاری از این کشورها، مردمان بومی به طور سیستماتیک از حقوق خود در ابعاد گوناگون زبان، فرهنگ، معنویت و قلمرو بومی محروم شده اند. بسیاری از مردم بومی، استعمار، سلب مالکیت زمین و همسان سازی هدفمند زنان و کودکان را تجربه کرده اند.
بسیاری از کشورها نیز سیاستهای جذب اجباری را اعمال کردند که شامل حذف بیرحمانه و خشونتآمیز کودکان از خانوادهها و جوامع بود. سپس این کودکان مجبور شدند به مدارسی بروند که به طور خاص برای از بین بردن فرهنگ، زبان و جهان بینی بومیِ آنها طراحی شده بود. علیرغم توقف این اقدامات، بدیهی است که آسیب های رونی اجتماعی چنین اقداماتی باقی می ماند.
امروزه روابط معنوی و اقتصادی بین مردم بومی و سرزمین های سنتی آنها در بسیاری از موارد قطع شده و همین موضوع به فقر و رنج سیستماتیک آنها منجر شده است. بومیان در حال حاضر تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما ۱۵ درصد از فقیرترین مردمان جهان هستند. این بدان معناست که در سطح جهانی، کودکان بومی آسیب پذیر، طرد شده و عقب مانده می باشند.
این مشکل بارها و بارها در بسیاری از کشورهای مختلف مثال زده شده است. کودکان بومی ۷ درصد از کل کودکان کانادا را تشکیل می دهند، اما نرخ فقر در میان کودکان بومی ۴۰ درصد است در حالی که میانگین ملّی آن ۱۷ درصد می باشد.
در پرو، کودکان بومی کچوا ۱.۶ برابر بیشتر از همسالان غیربومی خود در معرض خطر مرگِ قبل از تولد، پنج سالگی و بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر کوتاه قدی هستند.
کارگروه علمی ارتباطات صلح انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری خانه تاب آوری ایرانیان و پایگاه استنادی علوم سیویلیکا، در چارچوب اجرای همایش های علمی، هشتاد و هفتمین نشست علمی هفتگی را برگزار می کنند:
فهرست عناوین این مطلب [نمایش]
*” نهادینه سازی الگوهای مددکاری اجتماعی در تثبیت بهزیستی (آشتی) کودکان بومی “*
دکتر جواد طلسچی یکتا
(مددکار اجتماعی، مدرس دانشگاه و مدیر و مؤسس رسانه تابآوری ایران)
دبیر علمی نشست: شیما کاظم نیا (پژوهشگر حقوق بین الملل، کودک و صلح)
زمان: پنج شنبه ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ (۸ آگست ۲۰۲۴)
ساعت: ۱۷/۰۰ الی ۱۸/۰۰ عصر
همراه با اعطای گواهی علمی دو زبانه رایگان
نام نویسی پیام به اسکایپ
mahan7000
طراح نشست: بنیامین صادقی (صلح پژوه)
همراه با کد اختصاصی پایگاه استنادی Civilica